Interfisc België | Internationale tewerkstelling & detachering, hoe zit dat? | Interfisc
8407
page-template-default,page,page-id-8407,ajax_updown_fade,page_not_loaded,boxed,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive

Internationale tewerkstelling

 

Waarom Interfisc?

  • Grondige kennis van de lokale regels over arbeidsrecht, sociale zekerheid, belastingenm employee benefits, veiligheid & gezondheid
  • Wij houden u op de hoogte van wijzigingen in de lokale wetgeving, aangevuld met praktische oplossingen
  • Eén aanspreekpunt voor al uw vragen
  • Sinds 1972 expert in grensoverschrijdend verlonen
  • Wij spreken uw taal!

Internationale tewerkstelling & detachering, hoe zit dat?

Bij internationale tewerkstelling of detachering naar het buitenland wilt u op voorhand weten welke gevolgen dit heeft. Om onzekerheid, boetes of andere problemen in binnen- en buitenland te voorkomen.

Welke regels zijn van toepassing?

Grofweg heeft u te maken met een drietal aandachtsgebieden. Voor elk aandachtsgebied gelden aparte regels, waaraan u uw loonadministratie & personeelsdossiers moet toetsen wanneer uw personeel in het buitenland werkt:

Wij adviseren u over de mogelijkheden en brengen de gevolgen voor werkgever én werknemer in kaart

Wat kan er mis gaan?

Te vaak komt een verkeerde afdracht van belastingen of premies pas aan het licht wanneer het te laat is. Bijvoorbeeld als een werknemer een uitkering nodig heeft of bij belastingcontroles. Met correcties & boetes tot gevolg en natuurlijk financiële problemen voor de werknemer.

Daarnaast controleren veel landen actief of buitenlandse werknemers en hun werkgevers aan alle verplichtingen voldoen. Als er bijvoorbeeld niet aan de meldingsplicht voldaan is, kan de lokale inspectie boetes opleggen of andere (soms zelf strafrechtelijke) maatregelen treffen. Houdt u er tot slot rekening mee dat op grond van internationale belastingverdragen landen onderling informatie mogen uitwisselen. En dat in de praktijk ook doen.

Hoe voorkomt u problemen?

Elke situatie is anders! Het is dus belangrijk om voor elke werknemer die in het buitenland werkt op voorhand in kaart te brengen welke regels van toepassing zijn. Let op: het is niet vanzelfsprekend dat de belastingen en de premies in één en hetzelfde land afgedragen moeten worden.

Veel voorkomende situaties:

  • Géén belasting- of premieplicht maar wél meldingsplicht
    Soms hoeft u géén belasting of premies te betalen maar moet u wel een officiële melding indienen in het buitenland. Dit is soms van toepassing bij detachering, zelfs wanneer uw medewerkers maar een paar dagen in het buitenland gaan werken!
  • Belastingplicht in het buitenland vanaf de eerste werkdag
    In bijzondere situaties kan al vanaf de eerste werkdag belastingplicht ontstaan in het buitenland. Al is dat vaak niet zo op grond van de zogenaamde 183-dagen regel.
  • Belasting in het ene en premies in het andere land
    Een werknemer is in het ene land verzekerd maar moet in het andere land belasting betalen (ook wel grensarbeiderschap genoemd).
  • Split salary
    Over het salaris van een werknemer wordt in meerdere landen belasting afgedragen.

Aan de slag!

Wij hebben de expertise in huis om u bij situaties van internationale tewerkstelling de weg te wijzen en een complete internationale loonberekening & loonadministratie voor u te verzorgen. Gebaseerd op de juiste uitgangspunten én afdracht van de juiste bedragen aan sociale verzekeringspremies & (loon)belasting in de juiste landen.