Ga naar de inhoud

Hoofdregels belastingen buitenland

Internationale tewerkstelling en belastingen in het buitenland; waar moet u belasting betalen?

In welk land belasting moet worden betaald is afhankelijk van bilaterale afspraken die de meeste landen met elkaar hebben gemaakt (dubbelbelastingverdragen). Deze afspraken bepalen in welk land er in een grensoverschrijdende situatie belasting moet worden afgedragen. Enerzijds ter voorkoming van dubbele belasting (in het woon- en werkland) en anderzijds ter voorkoming dat er géén belasting wordt betaald (noch in het woonland, noch in het werkland).

update: juni 2023

Bij werken in het buitenland is het belangrijk om in elk geval de gevolgen voor de volgende belastingen te toetsen:

  • Bedrijfsvoorheffing & personenbelasting
  • Winst- of vennootschapsbelasting
  • Omzetbelasting / BTW

Hoofdregel voor de bedrijfsvoorheffing & personenbelasting: een werknemer betaalt belasting over zijn werkzaamheden in het land waar hij werkt. Onder specifieke voorwaarden mag een werknemer belasting blijven betalen in het land waar hij woont, terwijl hij in een ander land werkt. Hier speelt de zogenaamde 183-dagen regel een rol.

Let op: het is een misverstand dat een werknemer géén belasting hoeft te betalen in het buitenland, wanneer hij er korter dan een half jaar (183 dagen om precies te zijn) werkt. Dit geldt namelijk alleen wanneer aan ALLE voorwaarden van de genoemde 183-dagen regel voldaan wordt.

Let op: In sommige situaties is dus al vanaf de eerste werkdag in het buitenland belasting verschuldigd in dat land, en dus niet pas na 183 dagen! Dit geldt bijvoorbeeld bij:

  • Uitzendarbeid in internationaal verband
  • Detachering naar een dochteronderneming in het buitenland
  • Tijdelijke consultancy bij een klant op locatie

update: juni 2023

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Volg ontwikkelingen op het gebied van werkgeversverplichtingen in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië op de voet.

Samen, oplossingsgericht en zorgzaam

Al sinds 1972 biedt Interfisc internationale HR & Payroll oplossingen aan in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië. Wij doen dit vanuit ons hoofdkantoor in Nederland en filialen in België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en met een internationaal team van ca. 45 bevlogen en zorgzame medewerkers.

Wilt u meer informatie?

Vragen over wat u allemaal moet regelen?
Ons customer support team staat voor u klaar, u bereikt ons telefonisch of via het contactformulier.

Niet gevonden wat u zocht?

In de wereld van internationale tewerkstelling is elke situatie uniek. Heeft u vragen waarop onze website geen antwoord biedt, aarzel dan niet om ons deze te stellen, wij denken graag met u mee!

Contactformulier

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief!

Volg ontwikkelingen op het gebied van werkgeversverplichtingen in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië op de voet.