Meteen naar de inhoud

Hoofdregels internationaal arbeidsrecht

Internationaal arbeidsrecht: welke regels zijn van toepassing bij internationale tewerkstelling?

Terwijl voor belastingen en sociale zekerheid in internationaal verband over het algemeen helder is welk land bevoegd is om belastingen c.q. premies te heffen, is het bij het internationale arbeidsrecht beduidend lastiger om te bepalen welke regels van toepassing zijn. Vaak baseert een werkgever de afspraken met zijn medewerker op de regels zoals die gelden in het land waarin hij zelf gevestigd is. Theoretisch mag dit omdat er een vrije rechtskeuze is, maar wanneer de medewerker in een ander land werkt, hebben sommige bepalingen uit het lokale arbeidsrecht over bijvoorbeeld ontslag, ziekte en werktijden voorrang (bepalingen van dwingende aard).

WIJ BIEDEN ONZE DIENSTEN AAN IN: ​

België, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Italië en het Verenigd Koninkrijk
Bovendien gelden bij internationale detachering vaak aanvullende regels die los staan van de individuele afspraken die werkgever en werknemer in de arbeidsovereenkomst met elkaar hebben gemaakt.
  • Meldingsplicht
    De werkgever moet vooraf een officiële melding doen over waar, wanneer en met welke medewerkers er in het buitenland wordt gewerkt.

  • Contactpersoon aanwijzen in het buitenland
    De werkgever moet een contactpersoon in het werkland aanwijzen die de instanties kunnen benaderen en die als aanspreekpunt fungeert. In sommige landen (bijvoorbeeld Frankrijk) moet deze contactpersoon de lokale taal spreken.

  • Dossier op de werkplek
    Bepaalde documenten zoals loonfiches en arbeidstijdenoverzichten moeten aanwezig zijn op de werkplek in het buitenland.

De verplichtingen die bij detachering zijn in elk land anders, ondanks dat ze voortvloeien uit Europese regels. Hier vindt u voor enkele landen meer informatie over dergelijke verplichtingen. Ook vindt u voor deze landen de contactgegevens van een partij die u verder op weg kan helpen.

WIJ BIEDEN ONZE DIENSTEN AAN IN: ​

België, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Italië en het Verenigd Koninkrijk

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Volg ontwikkelingen op het gebied van werkgeversverplichtingen in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië op de voet.

Samen, oplossingsgericht en zorgzaam

Al sinds 1972 biedt Interfisc internationale HR & Payroll oplossingen aan in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië. Wij doen dit vanuit ons hoofdkantoor in Nederland en filialen in België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en met een internationaal team van ca. 45 bevlogen en zorgzame medewerkers.

Wilt u meer informatie?

Vragen over wat u allemaal moet regelen?
Ons customer support team staat voor u klaar, u bereikt ons telefonisch of via het contactformulier.

Niet gevonden wat u zocht?

In de wereld van internationale tewerkstelling is elke situatie uniek. Heeft u vragen waarop onze website geen antwoord biedt, aarzel dan niet om ons deze te stellen, wij denken graag met u mee!

Contactformulier

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief!

Volg ontwikkelingen op het gebied van werkgeversverplichtingen in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië op de voet.