Ga naar de inhoud

Deadline 30 juni 2024 nadert voor thuiswerkende telewerkers

Heeft u werknemers in dienst die thuis werken in het buitenland? En die dat al sinds juli 2023 doen? Controleer dan of u voor hen over de periode van 1 juli 2023 tot heden in het juiste land sociale verzekeringsbijdragen heeft afgedragen. Op 1 juli 2023 liep namelijk een tijdelijke versoepeling vanwege Corona af, waardoor werknemers die thuis werkten in het buitenland in sommige gevallen in hun woonland sociaal verzekerd werden, en niet meer, zoals tijdens de Coronacrisis onder bepaalde voorwaarden toegestaan was, in hun werkland.

Doet u niets, dan gelden sinds 1 juli 2023 weer de normale regels: een werknemer is sociaal verzekerd in zijn woonland, zodra hij daar meer dan 25% werkt.
Op grond van de Kaderovereenkomst Telewerken kunt u zich echter beroepen op een uitzondering op deze hoofdregels als uw werknemers tussen de 25 en 50% van hun werktijd thuis “telewerken”.

Draagt u dus voor uw deels thuis (in het buitenland) werkende medewerkers sociale verzekeringsbijdragen af in het land waar u als werkgever gevestigd bent, terwijl zij sinds 1 juli 2023 meer dan 25% in hun woonland werkten, dan kunt u hier problemen mee krijgen (zoals regularisaties, wanneer de sociale verzekeringsinstanties bij controle vaststellen dat er niet in het juiste land premie is afgedragen). Deze mensen zijn nl. conform de hoofdregels sociaal verzekerd in hun woonland, tenzij u voor hen in het kader van de Kaderovereenkomst Telewerken een verzoek indient bij de sociale verzekeringsinstantie in het land waar u als werkgever gevestigd bent.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Volg ontwikkelingen op het gebied van werkgeversverplichtingen in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië op de voet.

Samen, oplossingsgericht en zorgzaam

Al sinds 1972 biedt Interfisc internationale HR & Payroll oplossingen aan in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië. Wij doen dit vanuit ons hoofdkantoor in Nederland en filialen in België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en met een internationaal team van ca. 45 bevlogen en zorgzame medewerkers.

Wilt u meer informatie?

Vragen over wat u allemaal moet regelen?
Ons customer support team staat voor u klaar, u bereikt ons telefonisch of via het contactformulier.

Niet gevonden wat u zocht?

In de wereld van internationale tewerkstelling is elke situatie uniek. Heeft u vragen waarop onze website geen antwoord biedt, aarzel dan niet om ons deze te stellen, wij denken graag met u mee!

Contactformulier

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief!

Volg ontwikkelingen op het gebied van werkgeversverplichtingen in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië op de voet.