Werkkostenregeling oftewel vergoedingen en verstrekkingen in Nederland – wat verandert er per 1 januari 2024?
Zoals elk jaar zijn er weer een aantal belangrijke wijzigingen in wat werkgevers wel en niet onbelast mogen vergoeden of verstrekken aan hun werknemers. Deze vrij strenge fiscale regels zijn in Nederland vastgelegd in de Werkkostenregeling (WKR) en hebben betrekking op vergoedingen (in geld) of verstrekkingen (in natura).
Per 1 januari 2024 zijn er in het WKR enkele belangrijke wijzigingen doorgevoerd:
- De zogeheten Vrije Ruimte is vastgesteld op 1,92% over een belastbaar jaarloon van € 400.000
Dit onbelaste budget bedroeg in 2022 1,7% over een belastbaar jaarloon van € 400.000 en 1,18% over het meerdere van al uw werknemers opgeteld die in Nederland loonbelasting betalen. In 2023 werd het percentage van 1,7% tijdelijk verhoogd naar 3% om werkgevers de mogelijkheid te geven haar werknemers tegemoet te komen in de gestegen energielasten:- 3% over een belastbaar jaarloon van € 400.000 en 1,18% over het meerdere van al uw werknemers opgeteld die in Nederland loonbelasting betalen.
- Werkgevers mogen een onbelaste vergoeding geven voor thuiswerkkosten
Sinds 1 januari 2022 mag u de werknemer een onbelaste vergoeding geven voor thuiswerkkosten.
Vanaf 2024 geldt een gerichte vrijstelling van € 2,35 per thuiswerkdag (in 2023 was dit bedrag € 2,15). Deze vergoeding mag niet samenvallen met de belastingvrije reiskostenvergoeding.
Echter werk je thuis, ga je vanuit huis naar een klant en werk je na klantbezoek weer thuis dan mag je weer wel de € 2,15 voor die dag vergoeden samen met de € 0,21 per gereden Km naar de klant en weer naar huis. Per 2023 is het maximale bedrag van onbelaste reiskostenvergoeding verhoogd van € 0,19 naar € 0,21 en kan dit bedrag in 2024 oplopen tot € 0,23.
Wilt u meer weten over de Werkkostenregeling in Nederland?
In onderstaande samenvatting hebben wij de belangrijkste uitgangspunten van de Werkkostenregeling voor u op een rij gezet.
Uitgangspunten van de Werkkostenregeling
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Volg ontwikkelingen op het gebied van werkgeversverplichtingen in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië op de voet.
Samen, oplossingsgericht en zorgzaam
Al sinds 1972 biedt Interfisc internationale HR & Payroll oplossingen aan in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië. Wij doen dit vanuit ons hoofdkantoor in Nederland en filialen in België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en met een internationaal team van ca. 45 bevlogen en zorgzame medewerkers.
- Grondige kennis van de lokale regels over arbeidsrecht, sociale zekerheid, belastingen, employee benefits, veiligheid & gezondheid
- Wij houden u op de hoogte van wijzigingen in de lokale wetgeving, aangevuld met praktische oplossingen
- Eén aanspreekpunt voor al uw vragen
- Sinds 1972 expert in grensoverschrijdend verlonen
- Wij spreken uw taal!
Wilt u meer informatie?
Vragen over wat u allemaal moet regelen?
Ons customer support team staat voor u klaar, u bereikt ons telefonisch of via het contactformulier.
Niet gevonden wat u zocht?
In de wereld van internationale tewerkstelling is elke situatie uniek. Heeft u vragen waarop onze website geen antwoord biedt, aarzel dan niet om ons deze te stellen, wij denken graag met u mee!
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief!
Volg ontwikkelingen op het gebied van werkgeversverplichtingen in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië op de voet.
- Copyright Interfisc 2024