Werkkostenregeling oftewel vergoedingen en verstrekkingen in Nederland – wat verandert er per 1 januari 2025?
- Publicatiedatum:
Zoals elk jaar zijn er weer een aantal belangrijke wijzigingen in wat werkgevers wel en niet onbelast mogen vergoeden of verstrekken aan hun werknemers. Deze vrij strenge fiscale regels zijn in Nederland vastgelegd in de Werkkostenregeling (WKR) en hebben betrekking op vergoedingen (in geld) of verstrekkingen (in natura).
Jaarlijks wordt vastgesteld hoe groot het onbelast budget is dat werkgevers mogen hanteren voor onbelaste vergoedingen. Dit budget wordt ook wel de Vrije ruimte genoemd en is een percentage van het belastbare jaarloon van alle werknemers die de werkgever in dienst heeft en die in Nederland loonbelasting betalen.
Per 1 januari 2025 gelden de volgende wijzigingen in de WKR:
- De Vrije Ruimte
De Vrije ruimte is vastgesteld op:- 2% over een belastbaar jaarloon van € 400.000
- 1,18% over het meerdere
- Thuiswerkkosten
U mag de werknemer een onbelaste vergoeding geven voor thuiswerkkosten.
Vanaf 2025 geldt een gerichte vrijstelling van € 2,40 per thuiswerkdag (in 2024 was dit bedrag € 2,35). Deze vergoeding mag niet samenvallen met de belastingvrije reiskostenvergoeding.
Werkt de werknemer echter thuis, gaat hij vanuit huis naar een klant en werkt hij daarna weer thuis, dan mag u hem wel de € 2,40 voor die dag vergoeden samen met de € 0,23 per gereden kilometers naar de klant en weer naar huis. Per 2024 werd het maximale bedrag van onbelaste reiskostenvergoeding verhoogd van € 0,21 naar € 0,23; ook in 2025 blijft dit bedrag gehandhaafd.
Wilt u meer weten over de Werkkostenregeling in Nederland?
In onderstaande samenvatting hebben wij de belangrijkste uitgangspunten van de Werkkostenregeling voor u op een rij gezet.
Uitgangspunten van de Werkkostenregeling
Gerelateerde thema's
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Volg ontwikkelingen op het gebied van werkgeversverplichtingen in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië op de voet.
Samen, oplossingsgericht en zorgzaam
Al sinds 1972 biedt Interfisc internationale HR & Payroll oplossingen aan in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië. Wij doen dit vanuit ons hoofdkantoor in Nederland en filialen in België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en met een internationaal team van ca. 45 bevlogen en zorgzame medewerkers.
- Grondige kennis van de lokale regels over arbeidsrecht, sociale zekerheid, belastingen, employee benefits, veiligheid & gezondheid
- Wij houden u op de hoogte van wijzigingen in de lokale wetgeving, aangevuld met praktische oplossingen
- Eén aanspreekpunt voor al uw vragen
- Sinds 1972 expert in grensoverschrijdend verlonen
- Wij spreken uw taal!
Wilt u meer informatie?
Vragen over wat u allemaal moet regelen?
Ons customer support team staat voor u klaar, u bereikt ons telefonisch of via het contactformulier.
Niet gevonden wat u zocht?
In de wereld van internationale tewerkstelling is elke situatie uniek. Heeft u vragen waarop onze website geen antwoord biedt, aarzel dan niet om ons deze te stellen, wij denken graag met u mee!
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief!
Volg ontwikkelingen op het gebied van werkgeversverplichtingen in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië op de voet.
- Copyright Interfisc 2025