Werkt u regelmatig in het buitenland of wordt u tijdelijk naar het buitenland gedetacheerd?
Dan is het belangrijk om na te gaan in welke landen u sociaal verzekerd bent en belasting moet betalen!
Werken in het buitenland is voor veel werknemers een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde. En een leuke bijkomstigheid dat u nog eens iets van de wereld ziet. Zeker wanneer alles goed geregeld is, kunt u dit best een tijdje volhouden. Wij zien in onze praktijk echter regelmatig problemen ontstaan omdat er allerlei formaliteiten blijken te bestaan, waar werkgever en werknemer niet van op de hoogte waren. Zoals een WagwEU meldplicht in Nederland of het Meldeportal van de Duitse douane. Of een belastingcontrole waardoor u plotseling een hoge naheffingsaanslag krijgt, omdat u ten onrechte belasting in het buitenland hebt betaald, en niet in België.
Over werken in het buitenland bestaan ontzettend veel misverstanden, die ertoe leiden dat er geen of niet de juiste stappen gezet worden. Ook is de kennis over het thema grensoverschrijdend werken bij de overheden verspreid over verschillende instanties, waardoor u vaak maar een gedeeltelijk antwoord krijgt, wanneer u daar aanklopt. Of tegenstrijdige antwoorden van verschillende instanties, omdat ze eenvoudigweg niet beschikken over alle stukjes van de puzzel “Grensoverschrijdend werken”.
Om te voorkomen dat u van het kastje naar de muur gestuurd wordt en uiteindelijk door alle tegenstrijdige adviezen door de bomen het bos niet meer ziet, zetten we hieronder een aantal praktische zaken voor u op een rij.
Wat kunt u zelf doen?
U kunt in eerste instantie de werkgever zelf vragen om duidelijkheid. Eventueel kunt u daarvoor onze hierboven genoemde informatie gebruiken, om de werkgever te informeren over de regels. Deze informatie is ook beschikbaar in het Nederlands, Duits, Engels en Frans.
Bent u lid van een vakbond, dan kunt u daar wellicht terecht voor advies.
Komt u er op deze manier zelf niet uit, dan kan uw werkgever ook aankloppen bij zijn eigen sociaal secretariaat, voor zover deze thuis is in grensoverschrijdend werken. Veel sociale secretariaten hebben die ervaring echter niet, waardoor ze niet altijd adequaat kunnen antwoorden op vragen over welke regels van toepassing zijn.
Wat kunnen wij doen?
Indien het sociaal secretariaat van uw werkgever er niet in slaagt uw vragen te beantwoorden, kan uw werkgever altijd contact met ons opnemen voor ondersteuning, of om de salarisadministratie over te nemen.
Bel gerust even om de mogelijkheden met ons door te spreken.
Gerelateerde thema's
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Volg ontwikkelingen op het gebied van werkgeversverplichtingen in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië op de voet.
Samen, oplossingsgericht en zorgzaam
Al sinds 1972 biedt Interfisc internationale HR & Payroll oplossingen aan in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië. Wij doen dit vanuit ons hoofdkantoor in Nederland en filialen in België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en met een internationaal team van ca. 45 bevlogen en zorgzame medewerkers.
- Grondige kennis van de lokale regels over arbeidsrecht, sociale zekerheid, belastingen, employee benefits, veiligheid & gezondheid
- Wij houden u op de hoogte van wijzigingen in de lokale wetgeving, aangevuld met praktische oplossingen
- Eén aanspreekpunt voor al uw vragen
- Sinds 1972 expert in grensoverschrijdend verlonen
- Wij spreken uw taal!
Wilt u meer informatie?
Vragen over wat u allemaal moet regelen?
Ons customer support team staat voor u klaar, u bereikt ons telefonisch of via het contactformulier.
Niet gevonden wat u zocht?
In de wereld van internationale tewerkstelling is elke situatie uniek. Heeft u vragen waarop onze website geen antwoord biedt, aarzel dan niet om ons deze te stellen, wij denken graag met u mee!
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief!
Volg ontwikkelingen op het gebied van werkgeversverplichtingen in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië op de voet.
- Copyright Interfisc 2024