Ga naar de inhoud

Lage BTW-tarief in Nederland stijgt per 1 januari 2019

Op 1 januari 2019 stijgt het lage BTW-tarief in Nederland van 6% naar 9%. Dit betekent dat bedrijven die in Nederland goederen of diensten leveren hun administratie & facturatie tijdig moeten aanpassen.

Voor zover u uw financiële administratie in Nederland heeft uitbesteed aan Interfisc Consult, nemen wij hierin uiteraard het voortouw. Zorgt u er zelf voor? Dan kunt u gebruik maken van onderstaande toelichting, die uiteraard gebaseerd is op de officiële website van de Nederlandse belastingdienst: www.belastingdienst.nl

Waarvoor geldt het lage tarief?

Het lage tarief is van toepassing op diverse goederen & diensten, zoals bijvoorbeeld:

  • Voedingsmiddelen, agrarische goederen, genees- & hulpmiddelen en boeken of periodieken
  • Reparatie van fietsen, schoeisel, kleding
  • Kappers
  • Werkzaamheden aan woningen
  • Cultuur en recreatie
  • Sport
  • Personenvervoer

Voor wie is deze wijziging belangrijk?

Iedereen die iets koopt in Nederland zal te maken krijgen met een prijsstijging van diverse goederen en diensten. Daarnaast moeten bedrijven die in Nederland goederen of diensten leveren waarop het lage tarief van toepassing is ervoor zorgen dat hun administratie en facturatie tijdig is aangepast!

Welk btw-tarief moet u toepassen en wanneer?

Het moment waarop de btw is verschuldigd, bepaalt welk btw-tarief van toepassing is. Onderstaand treft u een nadere toelichting over het moment dat de btw verschuldigd is. Op welk moment de btw verschuldigd is, hangt af van het stelsel dat u toepast voor uw btw-administratie.

In Nederland is dit het kasstelsel of het factuurstelsel:

(1) Het kasstelsel geldt voor ondernemers die voornamelijk goederen of diensten leveren aan particulieren.
Zij berekenen de btw op basis van kas- en bankadministratie. U bent de btw verschuldigd als u de inkomsten heeft ontvangen. Bijvoorbeeld op uw bankrekening of in uw kas. Past u het kasstelsel toe? Dan past u 6% btw-tarief toe op de in 2018 ontvangen vergoedingen. Op de in 2019 ontvangen vergoedingen past u het 9% btw-tarief toe.

(2) Het factuurstelsel geldt voor ondernemers die goederen of diensten leveren aan ondernemers.
Of aan rechtspersonen die geen ondernemer zijn, zoals bijvoorbeeld verenigingen of stichtingen.Past u het factuurstelsel toe? Dan bepaalt het tijdstip waarop u de factuur uitreikt of uiterlijk had moeten uitreiken (voor de 15de dag volgend op de maand waarin de prestatie is verricht) welk btw-tarief geldt: het verlaagde btw-tarief van 2018 (6%) of 2019 (9%).

Voorbeeld
U levert op 28 december 2018 goederen aan een andere ondernemer. U reikt de factuur hiervoor op 5 januari 2019 uit. Dit moment bepaalt welk btw-tarief geldt. In dit geval het btw-tarief van 2019 (9%).

Let op! In sommige gevallen gelden aangepaste regels voor het bepalen van het toe te passen btw-tarief.

U levert aan een particulier
Mag u het kasstelsel niet toepassen en hoeft u voor een levering of een dienst geen factuur uit te reiken? Dan bepaalt het tijdstip waarop u de prestatie verricht welk btw-tarief geldt. Voor een levering of dienst aan een particulier geldt bijvoorbeeld geen factuurverplichting.
Past u het factuurstelsel toe en verricht u een prestatie aan een particulier? Dan geldt het 6% btw-tarief als u de prestatie in 2018 verricht. Als u de prestatie in 2019 verricht, dan geldt het 9% btw-tarief.

Voorbeeld
U levert goederen op 28 december 2018 aan een particulier. De rekening hiervoor stuurt u op 5 januari 2019 naar deze particulier. Het moment waarop de levering plaatsvindt is leidend, daarom geldt het 6% btw-tarief van 2018.

U ontvangt een vooruitbetaling
Bij ontvangst van een vooruitbetaling geldt het btw-tarief van dat moment.

Voorbeeld
U ontvangt op 28 december 2018 een betaling voor een levering die op 5 januari 2019 plaatsvindt. Dan geldt het 6% btw-tarief van de ontvangen betaling in 2018.

Komt u er zelf niet uit?

Neemt u dan contact op met één van de adviseurs van Interfisc Consult BV via consult@interfisc.eu of telefonisch +31 (0)70 313 3080 of gebruik het contactformulier op onze website.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Volg ontwikkelingen op het gebied van werkgeversverplichtingen in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië op de voet.

Samen, oplossingsgericht en zorgzaam

Al sinds 1972 biedt Interfisc internationale HR & Payroll oplossingen aan in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië. Wij doen dit vanuit ons hoofdkantoor in Nederland en filialen in België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en met een internationaal team van ca. 45 bevlogen en zorgzame medewerkers.

Wilt u meer informatie?

Vragen over wat u allemaal moet regelen?
Ons customer support team staat voor u klaar, u bereikt ons telefonisch of via het contactformulier.

Niet gevonden wat u zocht?

In de wereld van internationale tewerkstelling is elke situatie uniek. Heeft u vragen waarop onze website geen antwoord biedt, aarzel dan niet om ons deze te stellen, wij denken graag met u mee!

Contactformulier

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief!

Volg ontwikkelingen op het gebied van werkgeversverplichtingen in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië op de voet.