Géén doktersattest, maar wél veel verplichtingen! Hoe zit dat met ziekteverzuim in Nederland?
In België bent u gewend dat werknemers een doktersattest inleveren wanneer zij ziek zijn. In Nederland geeft een huisarts dit echter niet af, maar meldt een werknemer zich eenvoudigweg zelf ziek bij zijn werkgever, die geacht wordt vinger aan de pols te houden, in samenspraak met een bedrijfsarts of arbodienst. Op het gebied van ziekteverzuim zijn de verschillen tussen België en Nederland enorm. Als werkgever in Nederland bent u verplicht om een zeer actieve rol te spelen in de begeleiding van uw zieke werknemers. Ook als het gaat om preventie van ziekteverzuim in Nederland en het inzetbaar houden van medewerkers wordt deze rol in de komende jaren alleen maar belangrijker. Daarbij legt de Wet Verbetering Poortwachter u een groot scala aan administratieve verplichtingen op die gedurende minimaal 104 weken arbeidsongeschiktheid moeten worden nagekomen. Voorbeelden zijn het regelmatig bijstellen van een plan van aanpak en het tijdig melden van arbeidsongeschiktheid aan de instanties. Al met al een hele klus om niets te vergeten.
Ziekte uitkering in Nederland: loondoorbetalingsplicht & ziekengeldverzekering
In tegenstelling tot de meeste buurlanden is het in Nederland de werkgever die gedurende de eerste twee jaar het loon van de werknemer doorbetaalt. Hier staat géén restitutie door de overheid tegenover. U kunt zich hiertegen wél verzekeren via een zogenoemde ziekengeldverzekering. Lees meer over loondoorbetalingsplicht & de ziekengeldverzekering voor buitenlandse werkgevers met personeel in Nederland.
Pas na afloop van deze periode ontvangt de zieke werknemer een ziekte uitkering van de overheid (WIA-uitkering), op voorwaarde dat werkgever en werknemer aan hun verplichtingen hebben voldaan. Lukt het niet om de werknemer binnen 104 weken weer aan het werk te krijgen, kunnen de kosten nog hoger oplopen. Bijvoorbeeld wanneer door de bevoegde instantie (het UWV) geoordeeld wordt dat u als werkgever niet voldoende inspanningen heeft geleverd. Investeringen in een goede dienstverlener die helpt om het ziekteverzuim & mogelijke sancties zo laag mogelijk te houden zijn dan ook snel terugverdiend.
Niets vergeten met onze ziekteverzuimbegeleiding, speciaal voor buitenlandse werkgevers
- Verwerking van ziek- en herstelmeldingen;
- Onze verzuimbegeleider houdt bij ziekmeldingen door uw werknemers vinger aan de pols. Waar nodig plant zij afspraken voor u en uw personeel in bij ons netwerk van bedrijfsartsen en overige specialisten, conform de gelden richtlijnen;
- Bij arbeidsongeschiktheid informeren wij u en uw werknemers proactief over elke stap die u conform de Nederlandse wetgeving moet ondernemen, zodat u niets kunt vergeten;
- Actieve advisering m.b.t. verzuim, preventief advies, korte communicatielijnen, persoonlijk contact;
- Om uw werknemers te informeren over uw en hun verplichtingen omtrent ziekteverzuim en daar duidelijke afspraken over te maken kunt u gebruik maken van ons model verzuimprotocol, beschikbaar in het Nederlands, Frans, Engels & Duits;
- Op ieder gewenst moment ontvangt u een periodiek (individueel) verzuimoverzicht;
- Wij signaleren frequent ziekteverzuim wanneer daar sprake van is;
- Gebruik van onze online applicatie, waarin u op ieder moment uw dossier kunt raadplegen;
- Administratieve ondersteuning t.b.v. UWV en verzuimverzekeraar;
- Wanneer ú dat wenst, kunt u onze casemanager inhuren voor de opvolging uwerzijds van uw werkgeversverplichtingen bij langdurige verzuimtrajecten (bijv. het opstellen en evalueren van het plan van aanpak, het samenstellen van het re-integratieverslag en overige documenten, die wij u als werkgever op het juiste moment zullen vragen om samen met uw zieke medewerker op te stellen).
Uiteraard is maatwerk bespreekbaar!
Gerelateerde thema's
Samen, oplossingsgericht en zorgzaam
Al sinds 1972 biedt Interfisc internationale HR & Payroll oplossingen aan in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië. Wij doen dit vanuit ons hoofdkantoor in Nederland en filialen in België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en met een internationaal team van ca. 45 bevlogen en zorgzame medewerkers.
- Grondige kennis van de lokale regels over arbeidsrecht, sociale zekerheid, belastingen, employee benefits, veiligheid & gezondheid
- Wij houden u op de hoogte van wijzigingen in de lokale wetgeving, aangevuld met praktische oplossingen
- Eén aanspreekpunt voor al uw vragen
- Sinds 1972 expert in grensoverschrijdend verlonen
- Wij spreken uw taal!
Wilt u meer informatie?
Vragen over wat u allemaal moet regelen?
Ons customer support team staat voor u klaar, u bereikt ons telefonisch of via het contactformulier.
Niet gevonden wat u zocht?
In de wereld van internationale tewerkstelling is elke situatie uniek. Heeft u vragen waarop onze website geen antwoord biedt, aarzel dan niet om ons deze te stellen, wij denken graag met u mee!
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief!
Volg ontwikkelingen op het gebied van werkgeversverplichtingen in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië op de voet.
- Copyright Interfisc 2024