Meteen naar de inhoud

Eindelijk duidelijkheid over de Insolvenzgeldumlage

Tot voor kort bestond er een akkoord met de Duitse sociale zekerheid, waar overeengekomen was dat de Insolvenzumlage, een werkgeversbijdrage voor faillissement van bedrijven, niet van toepassing was indien een werkgever geen vestiging in Duitsland had.

Echter is de Duitse sociale zekerheid recent op deze beslissing teruggekomen en zijn zij van mening dat deze bijdrage voor alle werkgevers met personeel in Duitsland van toepassing is.
Interfisc heeft echter wel samen met onze partner Strick Rechtsanwälte und Steuerberater ervoor gezorgd dat deze bijdrage pas vanaf 2018 verschuldigd is.

Voor 2018 bedraagt de bijdrage 0,06% over maximaal € 6.500 per werknemer hetzij maximaal € 46,80 per werknemer per jaar.

Voorgeschiedenis

In 2014 nam de “Deutsche Rentenversicherung” na een jarenlange procedure het standpunt van Interfisc over dat bedrijven zonder feitelijke vestiging in Duitsland vrijgesteld zijn van de afdracht van de zogenoemde “Insolvenzgeldumlage”.

De Duitse of onder voorwaarden in Duitsland werkzame personeelsleden behielden echter wel hun aanspraak op “Insolvenzgeld”. Kortom, een forse besparing op de loonkosten en administratieve lasten. Sterker nog, de reeds eerder afgedragen bedragen werden destijds aan al onze klanten teruggestort.

Wat is Insolvenzgeldumlage?

Achtergrond bij deze heffing is dat de “Bundesagentur für Arbeit” in het jaar 2009 door het stijgend aantal faillissementen een tekort had van € 1 miljard door uitbetaling van het zogenoemde “Insolvenzgeld”.

Met “Insolvenzgeld” worden de lonen drie maanden doorbetaald bij een faillissement. Om dit enorme gat te dekken, is de “Insolvenzgeldumlage” in het leven geroepen.

Indien u vragen heeft dan kunt u contact met ons opnemen.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Volg ontwikkelingen op het gebied van werkgeversverplichtingen in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië op de voet.

Samen, oplossingsgericht en zorgzaam

Al sinds 1972 biedt Interfisc internationale HR & Payroll oplossingen aan in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië. Wij doen dit vanuit ons hoofdkantoor in Nederland en filialen in België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en met een internationaal team van ca. 45 bevlogen en zorgzame medewerkers.

Wilt u meer informatie?

Vragen over wat u allemaal moet regelen?
Ons customer support team staat voor u klaar, u bereikt ons telefonisch of via het contactformulier.

Niet gevonden wat u zocht?

In de wereld van internationale tewerkstelling is elke situatie uniek. Heeft u vragen waarop onze website geen antwoord biedt, aarzel dan niet om ons deze te stellen, wij denken graag met u mee!

Contactformulier

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief!

Volg ontwikkelingen op het gebied van werkgeversverplichtingen in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië op de voet.