Werken waar je wilt: thuis, op kantoor of elders?
Veel werknemers willen ook ná corona (geheel of gedeeltelijk) thuis blijven werken. Voor veel mensen helpt het thuiswerken om een beter balans werk-privé te creëren, terwijl anderen juist vinden dat de balans werk-privé verslechtert door het thuiswerk omdat je nooit helemaal “vrij” bent. Hoe dan ook wordt hard nagedacht hoe hiermee om te gaan in de toekomst. Op afstand werken (oftewel “Remote werken”) is wereldwijd een hot topic. In Nederland werkt de overheid zelfs aan de “Wet werken waar je wilt”. Betekent dit nu dat werknemers in de toekomst hun werkplek kunnen inrichten op een tropisch eiland?
Nee, zo ver gaat het wetsvoorstel niet. Als dit wetsvoorstel er doorheen zou komen, kan de werknemer alleen kiezen tussen twee werkplekken:
- Het adres dat bij de werkgever staat geregistreerd als woonadres van de werknemer
- De werklocatie van de werkgever
Maar wat als de werknemer besluit definitief te verhuizen naar zijn vakantiewoning in Griekenland? Of als de werkgever ook een vestiging heeft in New York en de werknemer liever daar gaat werken?
Sowieso zal de werkgever de mogelijkheid hebben om een verzoek van de werknemer om aanpassing van de werkplek af te wijzen op basis van de maatstaf van redelijkheid en billijkheid. Zaken die kunnen worden meegewogen in de beslissing zijn bijvoorbeeld het welzijn van de werknemer, een goede teamsamenwerking, zware administratieve of financiële lasten voor de werkgever (bijvoorbeeld het moeten opzetten van een nieuwe payroll in een ver land, waar andere en onbekende regels gelden). Overigens geldt het wetsvoorstel alleen voor bedrijven waarin 10 of meer werknemers werken.
Al met al zijn er nog veel vragen over het nieuwe wetsvoorstel. Uiteraard houden wij u op de hoogte van de ontwikkelingen.
Gerelateerde thema's
- Publicatiedatum:
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Volg ontwikkelingen op het gebied van werkgeversverplichtingen in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië op de voet.
Samen, oplossingsgericht en zorgzaam
Al sinds 1972 biedt Interfisc internationale HR & Payroll oplossingen aan in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië. Wij doen dit vanuit ons hoofdkantoor in Nederland en filialen in België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en met een internationaal team van ca. 45 bevlogen en zorgzame medewerkers.
- Grondige kennis van de lokale regels over arbeidsrecht, sociale zekerheid, belastingen, employee benefits, veiligheid & gezondheid
- Wij houden u op de hoogte van wijzigingen in de lokale wetgeving, aangevuld met praktische oplossingen
- Eén aanspreekpunt voor al uw vragen
- Sinds 1972 expert in grensoverschrijdend verlonen
- Wij spreken uw taal!
Wilt u meer informatie?
Vragen over wat u allemaal moet regelen?
Ons customer support team staat voor u klaar, u bereikt ons telefonisch of via het contactformulier.
Niet gevonden wat u zocht?
In de wereld van internationale tewerkstelling is elke situatie uniek. Heeft u vragen waarop onze website geen antwoord biedt, aarzel dan niet om ons deze te stellen, wij denken graag met u mee!
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief!
Volg ontwikkelingen op het gebied van werkgeversverplichtingen in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië op de voet.
- Copyright Interfisc 2024