Meteen naar de inhoud

Detachering naar Nederland? Vanaf 1 maart 2020 geldt een meldplicht!

Bijna vier jaar ná het van kracht worden van de Wet arbeidsvoorwaarden gedetacheerde werknemers in de Europese Unie, of wel de WagwEU, is het laatste onderdeel van deze wet klaar om in gebruik te worden genomen: een meldplicht, zoals we die ook in de buurlanden kennen.

Wat betekent dit?

De regels zijn van toepassing op buitenlandse werknemers (en ook zelfstandigen) die tijdelijk naar Nederland gedetacheerd worden om hier grensoverschrijdende diensten te verlenen. Uitgangspunt van de wet is dat er voor deze werknemers een aantal basale arbeidsvoorwaarden van toepassing zijn en in sommige gevallen zelfs de geldende cao.
Een belangrijk onderdeel van de WagwEU is de meldplicht, voorafgaand aan het begin van de werkzaamheden.

Hoe zit het met die meldplicht in Nederland?

Vanaf 1 maart 2020 moeten de grensoverschrijdende werkzaamheden aangemeld worden bij het “Meldloket WagwEU”, een online systeem van de Nederlandse overheid.
Dit systeem zal echter al vanaf 1 februari 2020 in werking zijn.

Een buitenlandse werkgever moet in ieder geval melding maken van de volgende gegevens:

  • de identiteit van de melder
  • de bedrijfsgegevens
  • de contactpersoon, bedoeld in artikel 7 van de WagwEU
  • de identiteit van de klant/opdrachtgever
  • de sector waarin de activiteiten in Nederland worden uitgevoerd
  • het adres van de werkplek
  • de verwachte duur van de werkzaamheden
  • de identiteit van de persoon die verantwoordelijk is voor de uitbetaling van het loon
  • de identiteit van werknemers die in Nederland komen werken
  • de aanwezigheid van een A1-verklaring of andersoortig bewijs dat aantoont waar de sociale premies betaald worden voor de werknemer(s), vanwege de bijdrage voor de toepasselijke socialezekerheidsregeling

Wilt u meer weten?

Tip: ga op voorhand na of u voor de betrokken medewerkers belastingen of sociale verzekeringspremies verschuldigd bent in Nederland! Op onze website vindt u meer informatie over de hoofdregels bij grensoverschrijdend werken en internationale detachering.

Heeft u vragen over detachering naar andere landen? Bekijk dan de landenwijzer op onze website. Of neemt contact op met één van onze adviseurs Ewold Bom of Francesco Monteiro, zij denken graag met u mee.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Volg ontwikkelingen op het gebied van werkgeversverplichtingen in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië op de voet.

Samen, oplossingsgericht en zorgzaam

Al sinds 1972 biedt Interfisc internationale HR & Payroll oplossingen aan in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië. Wij doen dit vanuit ons hoofdkantoor in Nederland en filialen in België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en met een internationaal team van ca. 45 bevlogen en zorgzame medewerkers.

Wilt u meer informatie?

Vragen over wat u allemaal moet regelen?
Ons customer support team staat voor u klaar, u bereikt ons telefonisch of via het contactformulier.

Niet gevonden wat u zocht?

In de wereld van internationale tewerkstelling is elke situatie uniek. Heeft u vragen waarop onze website geen antwoord biedt, aarzel dan niet om ons deze te stellen, wij denken graag met u mee!

Contactformulier

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief!

Volg ontwikkelingen op het gebied van werkgeversverplichtingen in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië op de voet.