Ga naar de inhoud

Overweegt u in dienst te treden bij een buitenlandse werkgever?

Is uw werkgever in het buitenland gevestigd, dan zult u dat merken tijdens de contractsonderhandelingen!

“Had ik jullie maar veel eerder gevonden!” Dat is één van de reacties die wij vaak horen van werknemers die bij ons aankloppen. Werken voor een bedrijf in het buitenland wordt door velen als een kans beschouwd, maar natuurlijk zijn er wel wat praktische hobbels die u moet durven nemen. Lees verder en profiteer van de ervaringen van al die landgenoten die u zijn voorgegaan!

WIJ BIEDEN DEZE DIENST AAN IN: ​

België, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Italië en het Verenigd Koninkrijk

Veel dienstverbanden tussen een Belgische werknemer en een bedrijf dat in een ander land gevestigd is ontstaan doordat u als medewerker bij een distributeur of handelsagent de producten van dat buitenlandse bedrijf verkoopt. Heeft u een klik met het bedrijf, dat eigenlijk wel wat meer voeten aan de grond wil krijgen op de Belgische markt, wat let dan om te kijken of u niet hun eigen vertegenwoordiger voor België kunt worden? Zeker wanneer u toch al toe was aan een nieuwe stap in uw carrière.

Onderhandelen met een buitenlandse werkgever, hoe pakt u dat aan?

Grote kans dat degene die namens de buitenlandse werkgever de onderhandelingen met u in gaat dat doet met in het achterhoofd een buitenlands arbeidsvoorwaardenpakket, zoals dat voor de werknemers in het thuisland geldt. En voor de afdracht van belastingen en premies wordt u vermoedelijk zelf op pad gestuurd om uit te zoeken hoe dat in elkaar steekt.

Om te voorkomen dat u van het kastje naar de muur gestuurd wordt en uiteindelijk door alle tegenstrijdige adviezen door de bomen het bos niet meer ziet, hebben we over onderstaande thema’s een aantal praktische tips op een rij gezet:

Wat kunnen wij doen?

Dan is de kans groot dat de werkgever zelf nog geen sociaal secretariaat heeft dat u kan opnemen in de loonadministratie Ook is het waarschijnlijk dat hij of zij niet goed op de hoogte is van de regels. In dat geval kunt u met een gerust hart doorverwijzen naar onze website, waar ook informatie beschikbaar is in het Nederlands, Frans, Engels en Duits.

Staat de werkgever open voor contact met één van onze adviseurs? Graag begeleiden wij het onderhandelingsproces door o.a. bruto/netto berekeningen te maken, de werkgeverskosten te berekenen en een arbeidsovereenkomst op te stellen. Daarin besteden wij uiteraard aandacht aan de primaire én secundaire arbeidsvoorwaarden, want alleen een loonstrook is niet voldoende.

Worden jullie het met elkaar eens en gaat u voor ze aan de slag? Dan zorgen wij ervoor dat er een personeels- & salarisadministratie wordt opgestart en geven we invulling aan de overeengekomen arbeidsvoorwaarden.

Dan is het belangrijk erop aan te dringen dat er goed gekeken wordt naar de genoemde aandachtspunten. Veel sociale secretariaten hebben géén ervaring met het opstarten van een payroll voor een bedrijf dat niet in België gevestigd is. Zo horen wij vaak dat er eerst een vestiging moet worden opgezet, omdat er anders geen werknemers in dienst kunnen treden.

Dit is niet nodig! Via Interfisc is het namelijk wél mogelijk om een volwaardige Belgische loonadministratie op te zetten, inclusief de benodigde verzekeringen. Mét of zónder vestiging in het België.

Sowieso is hij verplicht om, wanneer hij een werknemer in dienst neemt die in Nederland sociaal verzekerd is, zich bij de Nederlandse Belastingdienst te registreren voor de afdracht van sociale verzekeringspremies. Aangezien sociale zekerheid en loonbelasting in Nederland in één aangifte bij dezelfde instantie worden aangegeven en afgedragen, is dat wel zo gemakkelijk. Zeker voor u als werknemer, omdat u dan niet achteraf nog voor verrassingen komt te staan.

Anders gezegd: dat wat maandelijks op uw rekening gestort wordt, is ook van u en u hoeft niets te reserveren voor de aangifte inkomstenbelasting volgend jaar (andere inkomsten dan het loon daargelaten natuurlijk).

Een loonadministratiekantoor zoals Interfisc kan voor uw werkgever de inhoudingen & afdrachten verzorgen, zodat noch u noch uw werkgever er last van hebben.

Moeilijk? Nee hoor

Het is alleen belangrijk om de weg te weten en goede keuzes te maken. Interfisc kan daarbij helpen. Wilt u meer weten over hoe het precies in elkaar zit? Download dan hieronder onze factsheets Personeel in het buitenland. Deze bevatten informatie over regelgeving, loonkosten en administratie in het buitenland. Alle factsheets zijn beschikbaar in het Nederlands, Frans, Engels en Duits.

WIJ BIEDEN DEZE DIENST AAN IN: ​

België, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Italië en het Verenigd Koninkrijk

Samen, oplossingsgericht en zorgzaam

Al sinds 1972 biedt Interfisc internationale HR & Payroll oplossingen aan in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië. Wij doen dit vanuit ons hoofdkantoor in Nederland en filialen in België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en met een internationaal team van ca. 45 bevlogen en zorgzame medewerkers.

Wilt u meer informatie?

Vragen over wat u allemaal moet regelen?
Ons customer support team staat voor u klaar, u bereikt ons telefonisch of via het contactformulier.

Niet gevonden wat u zocht?

In de wereld van internationale tewerkstelling is elke situatie uniek. Heeft u vragen waarop onze website geen antwoord biedt, aarzel dan niet om ons deze te stellen, wij denken graag met u mee!

Contactformulier

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief!

Volg ontwikkelingen op het gebied van werkgeversverplichtingen in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië op de voet.